1.زن و مرد ، دو موجود تکویناً متفاوت : خداوند متعال از جنبههاى تکوینى و تشریعى شرایطى ، را به وجود آورده است تا زن و مرد ، هر کدام متناسب با ظرفیت خود راه کمال را بپیمانید . اشتراک در خلقت باعث نمىشود وظایف آن دو کاملاً شبیه هم باشد . یعنى راه رسیدن به کمال براى مرد یک سرى از اعمال است و براى زن یک سرى دیگر ؛ چنانچه پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله جهاد مردان را ، بذل جان و مال مىدانند و جهاد زنان را خوب شوهردارى .
پس تفاوت در وظایف و نقشها نمىتواند ملاک براى ارزش گذارى زن و مرد باشد . از طرفى ، وجود این تفاوتها زمینه ساز درک متقابل ، تمایل دو طرفه و هماهنگى بین زن و مرد را فراهم مىآورد . تکالیف الهى که شرط آن داشتن آگاهى ، قدرت و اختیار است به همه انسانها تعلق مىگیرد ؛ اما نوع تکالیف به تفاوتهاى جنسیتى زن و مرد باز مىگردد ؛ همان تفاوتهایى که دست تکوین در نهاد زن و مرد به ودیعه گذاشته است .
2 . زن و مرد ، هر دو انسانند : در طول تاریخ غرب ، زن از شخصیت و جایگاه انسانى برخوردار نبوده است . در یونان ، زنان را پلیدتر از حیوانات و از سلاله شیاطین مىدانستند . سقراط وجود زن را بزرگترین منشأ انحطاط بشریت مىدانست . به اعتقاد یهود و مسیحیت ، حوا عامل گناه اولیه آدم علیهالسلام و مسئول خروج او از بهشت بود .
اسلام زن را مثل مرد مىداند که از سه خصیصه مهم : اختیار ، مسئولیتپذیرى و کمالخواهى ، برخوردار است . قرآن از زنانى صحبت مىکند که قرین فرشتگان و همکلام آنها ، مورد توجه پیامبران و مقدّم بر بسیارى از آنان و کوثرى از ناحیه خدا هستند و این نمایانگر شخصیت والاى زن است .
3 . زن و مرد از یک جنسند : غربىها ، اسلام را متهم مىکنند که زن را جنس دوم و فروتر از مرد مىداند . آنان مىگویند ادیان الهى ، آفرینش حوا را بعد از خلقت آدم علیهالسلام و از دنده چپ او مىدانند .
از دیدگاه اسلام ، هدف خلقت تنها عبودیت و تقرب به خدا است و زن و مرد براى رسیدن به این هدف خلق شدهاند و از این نظر هیچ فرقى با هم ندارند و از یک جنسند . خلقت حوا بعد از حضرت آدم علیهالسلام معیار فرودستى زن نیست ، چون ترتّبِ خلقت زن بر مرد از نوع ترتّب زمانى است ، نه ترتّب واقعى و تکوینى . بر فرض که زن از دنده چپ مرد آفریده شده باشد ، باز این دلیل بر فرودستى زن نیست ؛ چون مىتوان گفت این امر دلیل بر برترى زن است ؛ زیرا آدم از خاک که عنصرى بى روح و پست بود خلق شد ، اما حوا از موجودى داراى روح و کامل .
4 . زن و مرد ، دو موجود مکمل : تمایز ویژگىهاى زن و مرد از لطایف شگرف جهان هستى است . زن و مرد ، هر دو موجودى اجتماعى و خواهان ارتباط با دیگران هستند ؛ تا در سایه این ارتباط ، به انجام وظایف و برآورده کردن خواستههاى خود بپردازند و در نهایت ، به کمال برسند . در فرهنگ اسلامى ، هر یک از افراد جامعه ، کمال خود را در کمال افراد دیگر اجتماع مىداند . به همین منظور ، اسلام براى ایجاد جامعهاى پویا ، بر لزوم هماهنگى و مودت متقابل در روابط ، به ویژه روابط زن و مرد ، تأکید نموده است